09 juli 2013

Europatripp del 1 - Tyskland x 4

Här kommer första delen om vår resa i Europa.
Totalt blev det 584 mil på 19 dagar.
6 nätter i Tyskland, 5 i Frankrike, 6 i Spanien, 1 i Danmark och inledningsvis en i Sverige.
Detta är ju vår andra säsong med "Bobilen" och fram till denna långtur har vi bara gjort kortare utflykter här hemma så vi undrade hur allt skulle fungera - och det gjorde det över förväntan. Förutom ett stag till en av "kjolarna" som lossnade så har det inte varit minsta mankemang!
I detta och följande inlägg ska jag försöka få med det viktigaste/bästa men ni får gärna hojta till om det är något som jag missar eller om det är något specifikt som ni undrar över ;)
Och till er andra som inte är så roade av Husbilslivet så kommer inlägg från trädgården m.m. att varvas med dessa.
Som ni kommer märka så håller jag på att prova mig fram mellan olika collageprogram men jag hoppas att det inte blir för rörigt... Å så är ju alla bilder tagna med iPhonen så kvaliteten är inte den bäst men så får det bli - Håll till godo ;)
Vi började semestern med en greja-hemma-helg/träffa-barnen men framåt söndagskvällen kände vi att vi ville iväg så vid 21.30 var Bobilen packad, påfylld och klar och vi rullade iväg från ett kallt och regnigt Hindås.
Första stoppet blev småbåtshamnen i Halmstad där vi höll på att blåsa över kajkanten när vi gick och la oss men vaknade till en blå himmel och en första semesterkänsla.

Sötaste Mynta fick såklart följa med!
Numera går det ju på tre veckor att fixa med Rabiesvaccination (och vanliga vaccinationer också förstås!) Vilken skillnad mot innan när man fick vänta 120 dagar på leverprover innan hundar fick åka ut i Europa. Avmaskning mot dvärgbandmask som ska göras av veterinär innan inresa till Sverige igen är det enda att tänka på sen.
Vi hade kikat runt lite på olika överfarter till kontinenten, jämfört priser men inte bokat något. Lagom till semesterstarten fick Herr Larsson ett nyhetsbrev från Stena Line med erbjudande om billiga avgångar om man valde särskilda dagar så valet föll på Trelleborg-Sassnitz som tar 4 timmar och när vi åkte mitt på dagen på tisdagen kostade det bara 490 SEK för vår Bobil som är 6,6 m- oslagbart!

Så härligt det var att på eftermiddagen rulla av färjan och nyfiket spana ut på allt nytt! Denna delen av Tyskland har vi inte varit i förut och ön Rügen som man kommer till var verkligen vacker! I Bordatlas fanns det massor av ställplatser att välja mellan men först blev det en liten rundtur eftersom vi missat den lilla detaljen att vi behövde Euro ;) Detta ordnades lätt i en liten by och sedan hamnade vi här i Putbus. Fin ställplats med topppenservice i småbåtshamnen som även hade fina stugor på pålar ute i vattnet att hyra ut. Det är inte omöjligt att vi tar med Älsklingsonen och LillaPiP hit nästa sommar. Både stugorna och servicehuset liksom omgivningarna var fullt rullstolsanpassat så denna ställplats får ett extra plus.
Vår ursprungsplan att gå upp och komma iväg tidigt övergav vi genast. Har man semester så ska man inte stressa kom vi på, därför har vi sovit ut på mornarna, gått på promenad med Mynta och kikat på omgivningarna, duschat där det har varit möjligt innan vi vid 11-tiden packat ihop oss och åkt vidare. Söderut från Rügen är alla småvägar vackert inramade av alléer, kräver lite extra uppmärksamhet av föraren men en härlig lummig känsla kan jag lova!
När man lämnar ön, vid bron till fastlandet ligger Stralsund som också ska få ett eget besök senare. En intressant stad med minnen från svensk stormaktstid enligt guideboken.

Nästa stopp blev Krakow am See i Mecklenburg som är känt för sina många sjöar vilket är lite ovanligt i Tyskland. Nu blev det camping, vi hittade även denna i Bordatlas men campingens ställplats var upptagen för andra arrangemang så vi fick stå vart vi ville för priset för ställplats. En härlig plats även detta och Mynta var överlycklig som fick bada på den särskilda hundbadplatsen! Det behövdes verkligen ett dopp för nu hade temperaturen krupit upp emot 30 grader...
Vi körde mellan 30-40 mil per dag, tyckte det var lagom etapper. Vi bäddade ner sittgruppen bakom förarstolen så att Mynta fick en egen stor sovplats och där låg hon bra när vi rullade. På eftermiddagarna kikade vi efter ställen att övernatta på, ställplatserna ligger tätt i Tyskland vilket inte är så konstigt med tanke på att husbilandet kommer därifrån ;)

Nästa stopp blev Salzgitter strax söder om Magdenburg. En gratis ställplats på parkeringen till badanläggningen och till stranden och parken vid den lilla sjön där det faktiskt blev årets premiärdopp för både mig och Herr Larsson. Här betalade man bara för ström, det fanns ett 20-tal elplatser och lika många utan. Även på vattenkranen fanns ett myntinkast, 1 Euro för 100 l. Vi snodde en av de sista elplatserna och tur var det för detta var nog varmaste dagen på hela resan, grannarna påstod att de hade 38 grader i skuggan! Utan vår AC i bodelen hade det varit olidligt att försöka sova... När vi köpte Bobilen förstod vi nog inte riktigt vilken pärla denna anläggning var! Åtminstone om man ska ut i Europa sommartid - så mycket nytta vi haft av den! Utan AC hade vi inte nån gång kunnat lämna Mynta i bilen själv för att t.ex. kunna gå ut och äta. Fast då behövs ström såklart ;)

Sista övernattningen i Tyskland på nedresan blev i Ladenburg. Det är lite synd att vi inte tog oss tid att stanna till här i denna vackra gamla stad alldeles vid Rhône. Ställplatsen var också en av de bästa på hela resan men vi kom fram sent efter att ha snurrat runt i flera timmar och ratat dels en trist ställplats som visade vara en makadamplan i sunkigt industriområde och därefter en camping som enligt GPSn såg ut att ligga vackert intill floden nära centrum i Mannheim. Campingen användes nog mest som flyktingförläggning, det kan ju inte dessa människor hjälpa men vi var inte så sugna på trasigt, slitet, krossade rutor, skräp m.m. så det blev till att leta vidare. När vi väl var framme i Ladenburg kom den efterlängtade urladdningen av flera dagars tryckande hetta. Oj vad det regnade, åskade och stormade!! Sen blev luften så där härligt frisk igen men det var mulet och regnblött överallt och vårt mål på resan låg söderut så vi drog vidare på förmiddagen efter.

Inte illa att du hängt med ända hit ;)

Mer detaljer som koordinater, prisuppgifter m.m. kommer under en egen sida här på bloggen "Ställplatser & Campingar" så att ni som är speciellt intresserade av detta kan läsa lite mer ingående där.