03 maj 2010

1:a måndagen i Maj, Vårtecken och deklarationsdags!

Yes! Nu är den här på riktigt - våren alltså! Igår var det premiär för barfota i gräset plus en lätt rosalila nyans i urringningen efter ett par timmars pluggande i solen (märkligt att jag aldrig lär mig ;))

Detta kallar jag semester!
Fyra månader... har kanske valt fel bransch i alla fall? Egen glasmästare verkar ha det betydligt lugnare på somrarna än socialarbetare *hmmm*

Efter förra veckans regn har det satt fart ordentligt överallt både i trädgården och i naturen. Mina klematis verkar friska och pigga och det ska bli spännande att se hur de utvecklas iår då jag planeterade dem rätt sent på säsongen i fjol.

Annars är jag faktiskt på ett uruselt humör idag!
Åkte till skolan i morse bara för att mötas av beskedet att "ojdå, har inte alla fått info om att schemat är ändrat och föreläsningarna kommer att bli på tisdagar och onsdagar istället!?"
Blir man trött eller blir man trött?? 20 mil och en halv dag åt .... ja ni vet!
Dessutom har jag ju sagt på jobbet vilka dagar jag kan jobba utifrån det gamla schemat och är mao dubbelbokad ett antal tisdagar framöver....


Jajaja... ingen idé att gråta över spilld mjölk, lr hur säger man? Tur att jag har min trädgård och mitt hem att njuta av och hämta kraft ifrån... och att det är vår och vackert väder.... och att fåglarna kvittrar och min små älsklingar blir överlyckliga när jag kommer hem igen.... och...

Näe, det är nog egentligen väldigt bra dag idag faktiskt ;))
Luftlöken ska få sätta sting på ytterligare en sallad idag - det är lyx det!

Det finns för- och nackdelar med vår sandjord här och en av fördelarna är helt klart att det är som färdig såjord vilket i sin tur gör att allt som trivs förökar sig i mängd, det ska bli roligt att se vad som dyker upp i rabatterna iår!

Och så trivs ju ogräset så bra också!
Nu har vi haft nattfrost igen i två nätter men enligt prognosen ska det mulna på och bli lite "sämre" väder under veckan så då ska det väl inte frysa ihjäl några små spirande skott hoppas jag!
Vill du se mer vårtecken från hela vårt land och även från våra grannländer så kika in hos Viveka på Humlebacken som har tagit initiativet till denna rapportering av hur våren mer och mer sprider sig norrut.
(Näe, nu går jag nog ut och rensar den där violrabatten - det ser ju inte klokt ut!)

Kram Allis

1 kommentar:

Snäckskalsdalen. sa...

Ååååhhh, så fina vårbilder och underbara växter. Det är på språng! Och bara fötter och solbränna, jojomen!
Kram
Agneta