18 februari 2010

Miljötorsdag


Denna gång handlar det om vatten.

Vi i Sverige har ett av världens bästa kranvatten och ändå är vi storkonsumenter av vatten på flaska, köpt i butik som ofta är importerat och därmed transporterat enorma sträckor vilket blir en stor belastning för miljön. Och dyrt! Helt i onödan! Vill man så går det ju att kolsyra själv hemma.

Det händer då och då att jag köper en flaska vatten men jag har verkligen försökt tänka på detta så numera går det på rutin att fylla en flaska med kranvatten och ta med i väskan vart jag än ska.
Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

Kram Allis

4 kommentarer:

Sol,vind och vatten sa...

Vi fyller alltid en glaskanna med kranvatten med några droppar citron för smakens skull,försöker att dricka så mycket det bara går även om jag inte är törstig!
Ha en bra helg

Annika sa...

MMM är också en vattenbärerska.... vi har eget kanongott vatten så här blir det inte köpt nåt på flaska inte.... jag bär på mitt eget...:) Kram Annika

färgtrappan sa...

Hej och TACK för ditt tips om att hitta närproducerad mat!
Nej, jag är inget bra på att dricka vattnet vi har hemma. Senast idag pratade vi om att sätta in ett extra filter för att får bort järnsmaken och beläggningar på handfat etc. Så det kanske kan bli ändå att man dricker vattnet här hemma så småningom, vilket naturligtvis är det allra bästa.
Ha det gott :)

Bitte sa...

Precis som du skriver är det lite märkligt att vi som har så bra vatten, ändå köper så mycket vatten på flaska!

Jag dricker helst kranvatten, men det beror till viss del på att jag inte tycker om bubblor :-).

Ha en fin söndag!

Kramar
Beatrice