04 februari 2010

Miljö-torsdag


Missade ju förra veckan eftersom jag åkte på en rejäl förkylning och sedan har det blivit ett ofrivilligt blogguppehåll då det har varit fullt upp med att hinna ikapp med skolarbetena. Men nu är jag på banan igen och tänker att jag fortsätter på temat mat när det gäller miljö eftersom det ligger mig varmt om hjärtat och är något som jag alltid försöker bli miljösmartare med.

Vet ni att vi svenskar slänger i genomsnitt 100 kg mat per år? Per person.... Och ofta är det mat som det inte är något fel på. Detta skapar lika mycket koldioxid som 700 000 bilar. Jag vet inte hur det är med er men jag känner mig allt lite träffad för även om jag försöker hålla ordning i kyl, frys och skafferi så händer det ju att jag hittar sånt som glömts bort och måste slängas.

Nu ska jag skärpa till mig ännu mer och planera matinköpen och matlagningen här hemma ännu bättre!

Alla kan inte göra allt men alla kan göra något och då blir det skillnad i det stora hela!

Kram Allis

2 kommentarer:

Gela sa...

Känner igen det där. Försöker just hitta på ngt. att göra med lite potatismos och ris. Köttbullar kanske... Har aktivt denna månad försökt använda mig av allt som finns sen gammalt i frysen och närproducerade frukter och grönt. Har gått rätt bra. Man får ha lite fantasi bara...Sen är det ej alltid så lätt att hitta det som passar åt 3 små barn heller. Ris är ju ej så klimatsmart men det fanns i skåpet...Ha en fin fin dag/Gela

Anonym sa...

åh vi slängde massor med mat förut. Men nu har jag börjat skriva veckolistor vad vi ska äta varje dag... Super verkligen! Slänger mycket mindre mat nu!

Kram pernilla