08 oktober 2009

135/75


Vad skönt det var att åka hem igår eftermiddag och veta att den medicinska kursen var avslutad och att jag är helt ledig från skolarbete tills på måndag morgon! Provet gick väl så där tror jag och jag hoppas verkligen att det blir godkänt iaf, jättesynd verkligen att forcera igenom ett så viktig och intressant ämne som vi verkligen kommer att ha nytta av både i arbetet och privat. Åtminstone en vecka till hade behövts för att all info skulle sitta ordentligt och iaf jag skulle känna att jag kan hjälpa om det händer något akut, å andra sidan kanske vi blivit lite säkrare när det väl händer något. Det lär väl visa sig, tror faktiskt att jag i just detta ämne ska försöka att plugga in lite till för att kanske kunna göra lite mer i framtiden.

Efter provet fick vi träna på att ta blodtryck och det är väl bra men frågan är ju om vi inom vårt yrkesområde kommer att utföra detta någon gång, vi var nog alla överens om att annan kunskap hade passat bättre, t.ex. mer om olika droger och dess påverkan och symtom vid ev. överdosering. Överhuvudtaget så känns de ämnen vi avverkat hittills lite väl oplanerade och inte riktigt anpassade till yrkesområdet, vi ska ju inte arbeta inom sjukvården på det sättet. Istället för lärare som arbetat på akuten kanske det hade passat bättre med pedagoger med erfarenhet som sköterskor på anstalt lr liknande för att mer kunna rikta in sig på sånt som ofta händer där. Denna kritik skrev jag på min utvärdering av kursen och det hoppas jag att alla de andra gjorde också eftersom samtliga iaf säger sig tycka likadant.
Mitt blodtryck var iaf helt okej ;))
Kram Allis

Inga kommentarer: