10 mars 2013

Underbart men lite orolig...


God söndagsmorgon alla!


Sista tidens strålande vårväder har verkligen piggat upp, i alla fall mig!
Nu finns det ingen tvekan längre om att våren är på väg...


Längtan efter att kunna sätta igång i trädgården är stor!

Om nu någon skulle ha missat att jag senaste åren "fastnat" för rosor så vet ni nu att så är det ;)  


I något framtida inlägg ska jag (även för mig själv) avslöja hur många jag skaffat... säg sista tre åren.... och presentera de alla - hoppas jag!


För det är ju så att Hindås, där min trädgård ligger, har betydligt bistrare klimat än övriga omgivningar och just det väder som råder nu och har varit några veckor är det absolut sämsta för känsliga växter...
Barmark, sträng kyla nattetid och värmande vårsol på dagarna...


Fram tills mitten av februari såg det ut ungefär så här, ett skyddande snötäcke och då är det ju ingen fara....

(Här tänkte jag peta in en bild som visar dagsläget men det ser så bedrövligt ut att jag hoppar över det)

Jaja, det blir som det blir - lika bra att hoppa i kläderna och ta vara på denna vackra marssöndag nu när det inte finns så mycket mer att göra för rosorna.

Efter en helmysig lördag med alla barnen samlade så blir det idag en greja-hemma-dag. 

Det finns lite att plantera om som trängs i köks- och källarfönstren ;)
Lite att tvätta efter arbetsveckan ;)
Lite hundhår att suga upp efter gårdagen ;)
Lite (för mycket) helggottis att promenera bort ;)

Så dagen ska nog ordna upp sig!

Ha en underbar söndag kära ni!

Kram Allis

6 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Ja, det förvånade alltid att det var sån skillnad på där du bor och lite västerut, tänk vad lite berg och vad det nu är kan göra.

Tufft för rosor nu, ja! Du får göra som här lägga lite gamla mattor över, eller lakan eller vad som helst nästa gång, det hjälper. Tror jag!

Agneta kram

Lenas Trädgårdsrum sa...

Vilka underbara bilder på dina vackra rosor du bjuder på! Håller verkligen tummarna för dina rosor!
Önskar dig en super vecka!Denna helgen har vi haft bitande kallt i Skåne :( men visst är våren på väg ändå!
Kram Lena

Veronica sa...

Såklart att det inte går att missa att du fullkomligt är drabbad av ros-feber.... Jag ser verkligen fram emot att se bilder på alla dessa i sommar.

Det är såklart inte bra att snän är borta och mängder med minus...men vad gör man ? Håll tummarna och skydda med väv!

Må gott, snart kommer våren på riktigt!

//Veronica

Unknown sa...

Visst är det skillnad ;)
Tack för tipsen, ska provad omgående!
Minus 16 i morse...
Ha det gott där ute vid havet, snart tar jag husbilen och flyttar ditut jag med nån helg eller två ;)
Kram Allis

Unknown sa...

Tror din tummhållning från Skåne hjälper till en hel del! ;)
Ja visst är våren ändå på väg - underbart!
Ha en härlig vecka!
Kram Allis

Unknown sa...

Tack, alla tips och hjälp är välkomna ;)
Många bilder blir det i sommar!
Ha en skön vecka!
Kram Allis