12 september 2011

Ny vecka - ännu lite semester kvar!

Godmorgon!


Nästan fem semesterdagar kvar - underbart!


När jag har kikat runt i bloggvärlden så har jag märkt att många har börjat att höstpynta i krukor, vid entreér m.m.

Här får det nog vänta ett tag för pelargonior, petunior och fuchsior blommar som aldrig förr, i somras var det ingen vidare fart på dem men när jag slutade pyssla om dem så passar det minsann... ;))



Även flera av rosorna har tagit sig en andra blomning - och det är ju väldigt trevligt!

Inte har det blivit speciellt mycket gula löv heller... kan det vara så väl att det kan bli en liten brittsommar i år kanske?


Jag gillar att försöka använda säsongens råvaror så ofta det går, och nu finns det ju hur mycket som helst att njuta av!

En klar favorit här är röd paprika så vid denna tid frossar vi och en stoor påse av dessa fick följa med hem i lördags. Till middagen då så ugnsrostade jag en hel plåt, bara pensla på olivolja, strö över flingsalt och in i ugnen (225 grader) i så där 20 min. Supergott som tillbehör till allt möjligt!


Och igår blev de som var kvar köttfärsfyllda. Medan jag bryner köttfärsen så försteker jag paprikahalvorna i ugnen med lite olivolja. Färsen kan man krydda och blanda i lite vad man tycker om. Igår fick den smak av tacokrydda, lite chilisås och majskorn - på med lite vatten som fick puttra ihop en stund, sen är det bara att fylla halvorna som mjuknat lite.
På med riven ost och tillbaka in i ugnen tills osten smält och blivit lite gyllenbrun.

Tillsammans med en fräsch sallad, lite goa röror (här tsatsiki och sweetchiliröra som blev över från gårdagen) så är middagen klar!


Morgonkaffet är urdrucket och det är dags att sätta lite fart om det ska bli nåt gjort dessa lediga dagar!


Ha en alldeles underbar start på denna vecka!


Kram Allis

9 kommentarer:

barbrok sa...

Oj vad hungrig jag blev av dina bilder!! Och vilken blomsterprakt! Mina odlingar har aldrig varit så futtiga som denna sommar.
Kram

Lisa sa...

Oj så gott de ser ut. Och det är precis lika med mina blomster de har satt fart först nu. Så inte kan man ta bort dom då. Ha en fortsatt skön semesternnn

Kram Lisa

färgtrappan sa...

Mmmm så gott det ser ut med dina paprikor. Jag tänkte på det nere i Rom, där vi åt en hel del ugnsrostade paprikor, att jag skulle göra det när hemma...och så hittade jag ett så bra recept hos dig :) Tack!

Tänkte på det där du skrev om att min ros Ghislaine de Félingonde kanske inte trivs hos dig för att det är för kallt. Är det sådan stor skillnad tror du? Ja kanske, men jag tror inte den är så känslig så pröva du.

Ha fina härliga lediga dagar! /Maja

färgtrappan sa...

Men oj, nu fick jag skriva lite till :)
Såg ju att du skrivit om er resa till Spanien och det hade jag ju missat! Så härliga bilder!

Anette sa...

De såg gott ut ,måste pröva de ..mums.
Åhh va dina blommor står sig fint:)
Ha en härlig kväll.
Kramen Anette

Anonym sa...

Oj,vad det ser gott ut,fick lust att pröva det,ja hösten är vacker med sina färger.
Kram Hemmafixare

Skogslyckan sa...

Kom just på att det är dags för kvällsmat när jag såg din mumsiga mat. Mina rosor är också inne på andra blomningen men jag har tänkt höststäda och pynta om lite i helgen. Ha nu en mysig kväll, man får kura inne det blåser och regnar som attan.
Kram Pia

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken god maträtt, ser både vackert och gott ut!
Vilka blommor du har.
Agneta kram

LisaMatilda sa...

Kul när blommorna håller en bit ut på hösten. Är ju egentligen då man bäst behöver dem, när det inte finns så mycket kvar av blomsterprakten ute i naturen!