23 juni 2010

La Noche de San Juan - spansk midsommar!

Som en del säkert redan har läst om här så bodde jag och Herr Larsson ett år i Santiago de Compostela, Galicien, Spanien - ett år som har satt livslånga spår i oss och som vi alltid kommer att längta tillbaka till (vem vet, en dag kanske vi flyttar för gott...) Vissa dagar är längtan extra stor till denna mycket speciella plats på vår jord och då kan det komma ett inlägg som detta:
Även i Spanien (och Portugal) är traditionen att fira sommarsolståndet minst lika stor som här hemma och självklart har Galicien sina alldeles egna ritualer utöver de som är gemensamt med övriga landet. Keltiska som de är så handlar det mycket om att driva ut onda andar, att rena sin själ och att skrämma bort häxorna denna natt. Nio är talet som gäller så på förmiddagen tar man sig till den lokala marknaden för att införskaffa en bukett med just detta antal blommor/växter som sedan ska ligga i vatten över natten. Detta vatten ska kvinnorna sedan tvätta sig med för att öka sin fertilitet och säkra att barnen blir välskapta. Så jag traskade såklart iväg till Abastos i Santiago och skaffade min bukett av en gammal gumma som själv såg ut som en häxa, men några mer barn ska jag ju inte ha så buketten fick stå i en vas istället ;))
Som vanligt så tar man alla tillfällen i akt att fira och då gör man det ordentligt; alle man ur husen, dekorationer , blommor, mat och vin i överflöd, musik och sång på gator, torg och stränder - alla i en salig blandning, gammal som ung - efter siestan på eftermiddagen samlas familjer och vänner och festar sen hela natten. Men även om det dricks en hel del vin så såg vi faktiskt aldrig någon som var "full" på hela vårt år där....

Vi hade förmånen att bli medbjudna på en liten nätt familjeträff, som det hette innan och som visade sig vara en tillställning med 25-30 personer i ett sagolikt hus med en minst lika fantastisk trädgård. Tyvärr tog jag inte alls så många kort som jag hade velat göra, men när övriga gäster började snegla undrande på mitt fotande så kände jag att jag nog skulle begränsa mig lite....

Alltså höll jag mig på lite behöringt avstånd med min kamera och bilderna blev därefter.
Då Galicien till så stor del består av kust och fiske och detta är dess och även övriga landets huvudnäring så finns det inte en högtid eller annat firande som inte har fisk/skaldjur som huvudingrediens på menyn (guud så mkt konstigt från havet jag åt under den tiden där). Då de firar San Juan (sankt Johannes) är det sardinerna som ska premiärätas efter att de grillats över öppen eld utomhus. Vi fick väl ner ett par var jag och Herr Larsson tills vi kände att vi varit tillräckligt artiga men gott var det inte och jag har aldrig varit med om så mycket ben i en så liten fisk..... Jaja, men vi har provat iaf och det är ju huvudsaken och dessutom fanns det ju det vanliga överflödet av ost, bröd, skinkor, korvar, pajer m.m. så inte behövde vi svälta precis ;))

Där nere blir det ju mörkt på natten även mitt i sommaren och när vi ätit, skrattat och dansat många timmar och klockan slagit tolv är det dags att tänka bålet som egentligen då ska bestå av nio stockar och nio gånger ska männen hoppa genom elden - både för att driva bort onda andar och för att rena sig men även som en manlighetritual - att visa hur macho man är som vågar att hoppa genom de högsta lågorna. Señor Larsson hoppade inte kan jag meddela, till de övriga männens stora besvikelse ;))
Fram på morgonkvisten var det dags att åka hem efter en oförglömlig dag och natt - tack kära Paqui och Javier som lät oss uppleva detta bland era vänner, högt uppe i bergen ovanför La Coruña med den härliga utsikten över kusten med alla eldarna denna natt!

Kram Allis

10 kommentarer:

färgtrappan sa...

Det är så härligt med dessa upplevelser :)
Tänk så mycket det finns att upptäcka! Jag förstår att ni längtar tillbaks ibland.
Tack för att du delar med dig av era härliga reseminnen och ha en riktigt fin midsommar :)
/Midsommar-Maja på Färgtrappan

ps/ tvätta sig med blomvattnet?? Naae, det hade jag kanske inte gjort, fast ja, man vet aldrig... men jag ska ju ändå inte ha fler barn förstås. Jag skippar blomvattnet på midsommar! /ds

Fru Venus sa...

Hej, tack för titten :-) Vilka fina bilder, fin blogg och vilken UNDERBAR resa!! Jag förstår att ni för alltid kommer att bära med er minnena därifrån, och vad modigt att våga göra en sån resa :-) Jag ser att vi båda är lika gamla och Lejon ;-) Inte undra på att jag kände mig hemma här! Ha en fin helg!

Mejrams! sa...

Härliga upplever du har fått vara med om. Kikar in för att önska dig en riktigt skön midsommar./Kram Merja

Helena, The Swenglish Home sa...

Åh, ja, visst är det minnen för livet, dessa utlandsupplevelser.

Önskar dig en fin midsommar och tack för att du tittade in hos mig.

Varma hälsningar, Helena, The Swenglish Home

Snäckskalsdalen. sa...

Häftigt!
Så kul och intressant att vara med om andra folks ritualer och nyttigt.
Det låter intressant, väldigt mycket.
Tänk att få bo i en så "annorlunda" del av Spanien i ett helt år.
Jag kom aldrig fram.....men jag traskade en bit på Caminon för några år sedan......jag får ta och göra om det och se till att jag kommer till målet!
Jag blev väldigt förvånad och förtjust i landskapet, allt det gröna och frodiga och Biscaya och alltihopa.....
Vi har en fantastisk värld, det har vi!
Midsommarkramar
Agneta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Wow! Vilken midsommar ni hade där i Spanien, förstår att du längtar dit. Det var ett jättefint inlägg, mycket intressant läsning. Jag försvann helt här ett tag, kändes nästan som man var med där nere...
Ha en fin söndag
Kram till dig
AnnaMaria

Jenny sa...

Hej Allis!
Tack för besöket hos mig! Kul att du bor i Hindås, inte såå långt från Tollered där jag bor! (Svärmor bor i Rävlanda o det är ju ännu närmre:))

Vilka fina hundar ni har!

Här kikar jag gärna in igen!

Kraam Jenny

Jenny sa...

Hej Allis!
Tack för besöket hos mig! Kul att du bor i Hindås, inte såå långt från Tollered där jag bor! (Svärmor bor i Rävlanda o det är ju ännu närmre:))

Vilka fina hundar ni har!

Här kikar jag gärna in igen!

Kraam Jenny

Anonym sa...

Men så spännande att läsa om er midsommar i Spanien! Man kan leva löänge på goda minnen.
Och vilken söt hundfröken som flyttat hem till er! Och er bamsehund! Då har ni glada dagar nu. Jag brukar säga att det går inte en dag utan att man får skratta när man har hund. Om de inte är sjuka förståss.
Lycka till med nya fröken.
Hulda

Viola sa...

Vilken underbart äventyr ni varit med om, har ju själv boende i Spanien och det är ett fantastiskt land, önskar en fin sommardag, kram