22 januari 2010

Miljö-fredag....

Elmåsen, sommar 2006

Sorry, men jag missade att det var miljö-torsdag igår. Eller rättare sagt så hann jag inte med varken att sitta vid datorn eller något annat kul - det märks verkligen att skolan har satt igång på allvar nu...


Men ett miljöinlägg vill jag ju gärna bidra med trots att det är fredag och när jag var nere i källaren nyss så kom jag att tänka på något som ligger mig varmt och hjärtat i miljödebatten, nämligen hur vi tvättar.


Jag vet att många idag har ont om tid för alla sina hushållsgöromål och tycker att det är perfekt med torktumlare men faktum är att denna fiffiga apparat sliter mer på våra kläder än vad vår användning gör... det gör det även när vi av ren slentrian slänger in kläder i tvättmaskinen som egentligen inte behövs tvättas utan kanske lika gärna kunnat fräschats upp av en vädring. Jag har själv periodvis haft torktumlare men nästan aldrig använt dessa då jag blivit rent chockad av hur mycket ludd som bildats och därmed alltså slitits bort från plaggen. Men visst var det en räddare i nöden då och då när ungdomarna kom på kvällen och "bara var tvugna" att ha favorittröjan eller nyaste jeansen rena tills morgonen därpå. (och mkt effektivt vid stora mängder hundhår....;))

Numera är vi lyckligt lottade med stora gammaldags vattenfyllda element och på dessa torkar "nödplaggen" på nån timma eller två.


Det finns mycket för miljön som vi kan göra när det gäller just tvätten:

* Använd bara miljömärkta tvätt- och sköljmedel - oftast räcker det med en liten mängd.

* Sänk tvättemperaturen, 40 grader räcker gott med de bra medel som vi har idag.

* Satsa på en bra tvättmaskin när du ändå byter - vi tjänar torktid på en maskin med bra centrifugering, pengar och miljö på en energisnål.

* Häng tvätten istället för att tumla den - vi kan få en fuktkick i vårt torra inomhusklimat under vinterhalvåret...


Och något av det bästa som finns är väl tvätt som hängt på tork ute solen och torkat!


Ha en härlig fredag!


Kram Allis

2 kommentarer:

♥ Pia... sa...

Hejsan..visst går det lika bra med en miljöfreda:)..Ja tvätt med förstånd det är något jag försöker leva efter ..men visst slinker det ner lite dåliga (o)vanor ibland..men just att minska på tvättmedlet och att torka tvätten UTAN torktumlare..gör jag...ha en skön freda OCH helg..Pia

Marie - Systrarna sa...

Bra påminnelse och tips!