14 januari 2009

*Trafikvett*

Det är tur att det är nära till allt här i Santiago för jag vill inte köra bil inne i stan, jag tror att jag har sett alla varianter av att bryta mot trafikregler som finns och gallegernas trafikvett, eller brist på, slutar aldrig att förundra mig.
När jag åker bussen till eller från skolan så blir det, så där varannan dag, stopp på någon av smågatorna för att de har dubbelparkerat, bussen kommer inte fram och chauffören får hänga på tutan till bilägaren/na kommer ut från fiket och kör iväg. Med tanke på tiden det brukar ta så är det mañana som gäller och de avslutar säkert sitt kaffe i lugn och ro…

På tal om bussresorna så hade chauffören en dag inte växel till en tjej som ville fylla på sitt kort och vad gör man här då? Jo man stannar bussen utanför en bar så att hon kan springa in och växla, så klart!
Annars är sådant som att köra mot rött, parkera på övergångsställen, refuger och motorvägsav- och påfarter, köra om på insidan vardagsmat här. Det är ovanligare att man ser en bil som inte är skrapad runt om än motsatsen. Skulle kunna räkna upp många exempel och då tycker ändå mina andra utländska vänner att det är ”ingenting” mot i deras hemländer (England, Kina m.m.) Man kan ju göra sig lustig över att svenskarna, i allmänhet, anses överdrivet laglydiga och att vi älskar regler, lag och ordning, men i trafiken gillar jag verkligen det.
Vad glad jag är att jag numera alltid tar med kameran vart jag än ska, idag lyckades jag att fånga ytterligare en specialvariant på parkering. Smart, va!
Kör lugnt där ute // Kram Allis

Inga kommentarer: