15 januari 2009

*Boktokig*

När jag dammade bokhyllan igår så kom jag fram till att jag skaffat 34 nya böcker på de 9½ månaderna jag bott "hemifrån", 5 är faktaböcker och resten romaner, ja just det, plus 3 kursböcker också. Ungefär hälften har nära och kära haft med sig och resten har jag köpt här. Och så gav jag ju min vän som bor på Island 4 så då blir de ju 41, oops! Det har varit rena julaftonen varje gång en gäst öppnat resväskan och överlämnat dessa dyrbara gåvor!
Den enda jag inte läst färdigt är "En porrstjärnas dagbok" av Jenna Jameson som en vän till mig rekommenderade, jag är visserligen allätare och inte särskilt pryd men denna är lite väl "porrig" i min smak, dessutom kändes den lite väl glamorös för att vara en biografi över en ung tjej i en sådan bransch. Osmakligt att beskriva droger, strippklubbar och påsättningar inför vem som helst som att det skulle vara något häftigt. Antar att de flesta som läser detta frågar sig hur jag har tid att läsa så mycket, så jag får väl försvara mig med att jag inte tittar på tv, och alltid har en bok till hands, och lite mer tid att läsa har jag ju haft här sedan jag lämnade hem, trädgård och jobb JNu håller jag på med "I de dödas namn" av Ian Rankin, skotsk deckarförfattare, som skriver om hur poliskommissarie Rebus löser mordfall i Edinburgh. Det finns fler böcker om denne Rebus, inga berättelser som man inte kan slita sig från men lagom att ha på nattduksbordet, ett tips till er som gillar den genren kanske?
En dröm jag haft länge är att får inreda ett bibliotek hemma, helst i engelsk stil med mörkt trä, Chesterfield fåtöljer, orientmöstrade mattor och stora, tunga gardiner gärna en öppen spis också… ett rum att kura i när hösten och mörkret kommer. Kanske ett projekt att lägga till den listan men jag undrar vad min man skulle tycka, han har ju lite annat att pyssla med när vi kommer hem, om man säger så…
Ha en härlig lässtund// Kram Allis

Inga kommentarer: