10 januari 2009

*Sol, shopping och hårfunderingar*
Sol från en klarblå himmel och till och med lite värme, idag kan man inte ana att det låg snö här igår förutom en liten, liten rest av snögubben i parken. Passade på att ta en promenad till stan i det härliga vädret, idag blev det till Abastos som den permanenta torgmarknaden i Santiago heter. Det är så härligt att strosa runt där en stund och titta på allt som utbjuds, för att inte tala om alla de som står för försäljningen; alla dessa gamla gummor, gubbar, pratsamma slaktare, fiskarfruar är bara så underbara. En del har permanenta stånd medan andra bara säljer några kartonger med ägg, lite grelos och lök från den egna lilla täppan.
På hemvägen fick jag plötsligt lust att kika in på Zara som, liksom alla andra butiker, har Rebajas (rea) nu i januari. Hittade en snygg kjol och då var jag ju tvungen att ha en matchande tröja också J
Nu håller jag på att färga håret tillbaka till min naturliga hårfärg, märkligt med den här grå-bruna nyansen som kommit sista åren – det brukar ju bara gamla människor få… Sen ska jag klippa lite på topparna med, nu gnisslar min vän frisören tänderna, men, jag som har ångest över att gå till frisören där hemma , aldrig i livet att jag låter en galisisk dito sätta saxen i mitt hår. Vissa av er har ju sett vad de kallar mode här så jag tror ni förstår mig och även hemma i Sverige lyckas ju dessa klippmästare få till antingen en pudelfrisyr som dom oftast kallar ”änglahår” eller så kommer jag ut på gatan med ett hår som de envisats med att platta i en timma och som, trots deras bedyranden om motsatsen, krullar till sig på två röda ute i den fuktiga luften… alla varianter av klippningarna är lika hopplösa att göra frisyr av där hemma i alla fall och då blir det som vanligt – en hästsvans ett bra tag framöver. Att jag dessutom är betydligt fattigare gör ju inte ångesten bättre, min 500 spänn för den proffsiga klippningen och 200 för en flaska gojs som ”garanterat håller frisyren på plats hela dagen” – Nej tack!
Ha en härlig helg! Kram Allis
Dagens värdelösa vetande: Idag fyller Tintin 80 år - Grattis! http://sv.wikipedia.org/wiki/Tintin

(idag blir det bilder från Abastos, tagna i somras...)

Inga kommentarer: