07 januari 2009

*Brrr*


Fy, vad kallt! Ja, det är ju ändå januari så det är kanske inte så konstigt att vintern kommer hit också… Kom precis in från morgon promenaden och det är riktigt isiga nordvindar som blåser över Santiago idag. På GöteborgsPostens hemsida finns en artikel om att kylan lamslår Europa och att det på flera ställen uppmäts köldrekord och dessutom har kommit ovanligt mycket snö. Redan i november meddelade nyheterna här att det varit den kallaste och snöigaste november i norra Spanien sedan mätningarna började. Jag undrar lite över hur detta hänger ihop med den globala uppvärmningen och inser att jag vet för lite även om detta, som så mycket annat man läser och hör om hela tiden men aldrig tar sig tid att lära mera om. Alltså blir det några timmars intressant och, ibland, krånglig läsning och efteråt känner jag min lite klokare och mer insatt.
Idag ska jag inte trötta ut er med en massa fakta men för er andra ”nyfikna” kan jag rekommendera att avsätta lite tid för att förstå lite mer om detta. Känner mig i alla fall lite nyttig som åker kollektivt eller går dit jag ska så mycket som möjligt. Vad enkelt det genom internet idag har blivit att förkovra sig och att jämföra olika sätt att framställa nyheter och frågor, och tur är väl det för jag blir ofta irriterad på medias och journalisters rapportering av händelser runt om i världen. Nyhetsartiklarna är ofta ofullständiga, vinklade och utelämnar fakta och nu menar jag inte den så kallade ”nyhetsrapporteringen” i svensk kvällspress som ju, som bekant, kan få till rubriker av precis vad som helst (eller absolut ingenting) utan mer seriöst media.
Underbart vackra färger blir det i alla fall vid solnedgången, oavsett om det beror på luftföroreningarna eller inte… Ovanför en bild från kvällen före julafton när solen nyss gått ner över världens ände, Finisterre (Galicien).

Inga kommentarer: