04 januari 2014

Grönt är skönt!


Tjohej på lördagen!


Har ingen aning om vad som hände med denna Amaryllisen, annorlunda men vacker ;)
Och så kan det ju också vara!


Läste på nån blogg, som jag glömt vilken, att blogginnan brukade ta in kvistar av Rhododendron vid jultid och sätta i vas så blev det rötter på skotten så småningom. Och då måste jag ju prova och se om det funkar ;)
På promenaden för ett par dagar sedan hade en trädgårdsägare klippt ner sitt stora buskage och jag passade på att "sno" lite av det som blev över. Skott ska ju vara "snodda" sa alltid min farmor...
På nyårsdagen sådde jag nya Pimientosfröer, några tomatfröer slank visst ned också.
Bra sätt att fira in det nya Trädgårdsåret tycker jag!
Herr Larsson har lovat att ordna växtlysrör i gamla tvättstugan som ska bli växtrum istället, undra om han blev påmind om alla sålådor överallt som brukar dyka upp och ta plats från ungefär nu och några månader framåt :-)


Annars är det ganska slappt, eller ja - mina och Myntas skogspromenader är ju ett måste!
Grått och trist tycker en del, grönt och fint tycker jag och bäst är att jag tänker så bra ute i naturen medan jag går... och går....;)
Om och när jag kommer fram till nåt bra ska jag skriva ner det här. 


I förra inlägget så skrev jag ju om att välja det som är bäst för vår jord och de som lever här men nu undrar jag om jag inte var väl ambitiös?
Efter att ha finkammat utbudet i vår lokala livsmedelsaffär inser jag att det är långt väg kvar... och dessutom inte alltid något enkelt eller självklart val.
Vissa varor är ju dubbelt så dyra när de är ekologiska!
Det blir liksom inte ekonomiskt försvarbart då, inte hos oss iaf.
Och om vi inte handlar så fortsätter priserna att vara skyhöga på bra varor.
Och handla på hemmaplan vill vi ju...
En ond eller god cirkel är frågan?


Jag funderar vidare och önskar samtidigt er en skön helg!

Kram Allis

4 kommentarer:

samson sa...

jag köpte först 2st amaryllis som växte normalt senare köpte jag en till som min dotter skulle få, den blev ungefär som din,tur att jag hade den hemma nån vecka innan hon skulle få den,så jag köpte en ny på ett annat ställe och den blommar jätte fint,den som inte växte har nu andra stänglen kommit fint,kan det vara så att den stått för kallt då affären har haft den ute på en hylla

Unknown sa...

Ja så kan det vara, andra stängeln som jag hade hopp för att bli "normal" den murknade nere ifrån löken och tynade bort...

Meta sa...

Vad spännande det där med rododendron, skull kanske testa. jag vet ju att i Skottland så förökar sig dom med avläggare. Borde gå då.
Ha en fin fortsättning
Kram Meta

Unknown sa...

Avläggare fungerar här med ;)
Jag ska redovisa resultatet med skotten senare.
Må gott Meta