19 december 2013

Pimientos de Padron


I källaren har jag min vintersamling...


...av de "vänner" från trädgården och de plantor som jag vill spara till våren... 


Dessa frösådda plantor av Spetspaprika som jag sådde förra vintern lever och frodas...


...frukterna mognar.... 



... och nya frukter är på gång...

Lite ironiskt tycker jag att det är!

Dessa plantor fyra frösådder var ett infall då jag bara tryckte ner några frön när jag ändå var igång 
för skoj skullnär jag ändå var igång
och som jag inte alls brydde mig om ifall de klarade de kärva höstnätterna eller inte...

Och de växer, skjuter skott och levererar!

Medan mina kära Pimientos! 
som jag vårdat, omhuldat, vattnat, pratat med - ja allt! De tog jag, så omtänksamt, in vid första frostvarningen...
Jäklar vilken lössutveckling det blev!
Varenda frukt, knopp och även resten av plantan blev så angripna - behandlades med olika blandningar av såp - och spritlösningnar utan verkan så det var bara: Ut på skräphögen med er! 


Men som sagt: Spetspaprikan ovan har inte fått någon som helst särbehandling.
Och slapp att släpas in, trots rejäl nattfrost i en hel vecka...


Många goda skördar blev det ju i alla fall av Pimientosen och så snart julen är över ska här sås fröer som ska få förgylla sommarens måltider för de är ju så underbart goda och även om de numera faktiskt går att köpa i välsorterade ICA och i saluhallen i Göteborg så är det ju nåt alldeles speciellt med hemodlat och mina fröer är ju faktiskt inköpta på plats i Padron, i Galicien, i Spanien!

Här kan du kika på när Tommy M lagar till Padrones i Nyhetsmorgon.

Ha en skön dag!

Kram Allis

Inga kommentarer: