26 maj 2012

Pionlycka ;))

God Lördagsmorgon!
I år kommer väl uttrycket "det fullkomligt exploderar" väl till pass?
Iaf här nere i sydväst!
Efter att inte haft inspiration till varken bloggande, trädgårdspyssel eller fotograferande så känns det nu som att jag vill göra allt detta - hela tiden! :D



Vi har ju det lite kallt just här i Hindås (Ja inte just nu alltså ;)) men på flera zonkartor över Sverige finns en liten,liten fläck mitt emellan Gbg och Borås som är zon 5 och där bor jag... Därför får man tänka sig lite för när man väljer växtplats till vissa raringar ;))
Min träd/buskpion (i mitten) är en sån och den är min dyrgrip. Inte för att jag tror att den är så himla speciell rent allmänt men för mig betyder den mest!
Jag tog med den som minne från min kära mors trädgård då hon gick bort för 7 år sedan och min högsta önskan har varit att den skulle överleva här hos mig - trots att en trädgårdsmästare sa att det, i princip, är omöjligt...
Detta hörnland med söderläge omgivet av betong/stenmurar var det bästa som gick att göra för att höja klimatzonen!

Och det funkar!
Ni som hängt med ett tag hos mig vet att de första åren var den väldigt tanig men det kom iaf en liten blomma varje år...
Förra året kom två knoppar...

Men i år!
8 underbara knoppar!!
Jag tror jag, äntligen, kan andas ut :D

Och nu går det undan vill jag lova!!
De översta bilderna är från i onsdags och torsdags,
i gårkväll såg knopparna ut så här...


Och nu på lördagsmorgon då!

Över natten har de slått ut så här mycket!

Man skulle behöva gå ut en gång i timman, dygnet runt nu för att hinna med naturen ;))

Men det går inte, vi ska på utflykt med husbilen, älsklingsdottern och bästa svärsonen - till ett annat paradis!


Så detta får nog även bli en liten Morsdagshälsning i förskott till alla oss fantastiska mammor! :D

Ha en underbar helg kära ni!

Kram Allis


1 kommentar:

Snäckskalsdalen. sa...

Nej, men, så fint! Ja, du bor i en märklig zon, det är så konstigt att det kan vara så med Gbg och det "varma" havet så nära, har alltid fascinerats av detta.
Vilken pion, så underbar!
Agneta kram