15 oktober 2011

Man får roa sig bäst man kan!

Hej alla raringar!



Uppryckningen i fredags fungerade - en stund... sen "deckade" jag i soffan igen. Attans förkylning till att vara envis!



Därför vågade jag mig inte på att stå ute i går morse i flera timmar utan fick packa och skicka iväg Herr Larsson och Mynta själva på hundkursen som startade då!


Och jag som hade sett fram emot detta så länge nu... I alla fall att få vara med och titta på de lördagar som jag är ledig, fast å andra sidan kanske det är bra att de två kommer ut lite på egen hand - Mynta är ju faktiskt Herr Larssons hund ;))


Men nåt kul får man ju roa sig med i sin ensamhet så jag passade på att baka lite och då blev det Annorlunda äpplekaka

Denna är supergod och enkel att svänga ihop och brukar bli väldigt uppskattad, här kommer receptet:

Annorlunda Äpplekaka


5 äpplen som skivas tunnt
2 dl kokosflingor
1 dl havregryn (jag inga havregryn hemma (?) så jag tog av min müsli, naturell ;))
1 dl sesamfrön
100 g smör
1 dl råsocker
1 msk grädde

1 msk vetemjöl
1 msk mald koriander
1 msk mald ingefära



Lägg kokosflingor, havregryn och sesamfrön i en torr stekpanna och rosta tills de fått lite färg och luktar gott, rör hela tiden så att det inte bränner vid.
Smält smöret i en kastrull och rör i sockret och grädden, blanda till sockret har löst upp sig. Rör i mjölet och kryddorna och till sist kokosblandningen.


Lägg äppleskivorna i en smörad ugnsform och bred över den goa blandningen från kastrullen.
Denna gången var vi ju bara två till middagen så jag tog bara tre äpplen och då blev det en väldans massa mumsigt och knaprigt "lock" på ;))



In med formen i ugnen, 200 grader i ungefär 20 minuter. Klar att serveras varm med en god vaniljglass till.


Det är lite disigt men inga frostgrader ute, verkar lite osäkert vad det ska bli för väder idag. Jag skulle verkligen behöva göra ett litet röj i trädgården nu när jag känner att krafterna har återvänt någorlunda... men jag får se vad jag hittar på, det kanske är bäst att ta det lite försiktigt ändå tills jag är helt återställd - jag vet ju hur jag fungerar och i trädgården brukar det vara 100 % som gäller när jag väl kommer igång...


Vad ska ni hitta på för kul denna oktobersöndag?!


Lev väl och var rädda om er!


Kram Allis


14 kommentarer:

Skogslyckan sa...

Ja men tack för receptet. Nu skall jag faktiskt direkt testa den till eftermiddagskaffet. Hoppas du haft en skön helg!
Kram Pia

Snäckskalsdalen. sa...

Det där lät gott, väldigt gott!
Hur ska du bli av med denna eländiga förkylning, den var verkligen efterhängsen.
Idag har vi halvfint väder här, det blir vovvepormenad.
Agneta kram

Livskrafter sa...

tack för tipset. Ska provas :)
kram
Emma

Möllebacken sa...

Så mumsigt! Trodde först att du skulle göra Skånsk äppelkaka. Vad tråkigt att du är förkyld.
Jag har precis blivit av med min, segdragen.
I går var det riktigt kallt, det har varit minus här i helgen och igår så stod jag ute hela dagen och fotograferade.
Så kul att du tycker så mycket om pläden. Faktum är att jag köpte mig en också i blått :)
Krya på dig vännen.
Kram Pella

färgtrappan sa...

Hej,
envisa förkylningar tycker vi inte om! Usch, bort med dem. Hoppas du kryar på dig snart!!

Annorlunda äpplekaka med... koriander, hmmm, det lät spännande. Den får jag testa. Får kolla om jag har alla ingredienser hemma. Havregryn finns alltid i våra skåp, för jag har en man som alltid äter gröt till frukost...;)

Helgen tillbringades hos dottern i Uppsala. Tog flyget denna gång, sviiisch, så var jag där :). Fast egentligen så gillar jag mer att åka tåg. Gillar marknivån mer, liksom ;)

Se nu till att ta vara på dig så du blir frisk, ha det gott,
Kram!

PiP sa...

Hej på dig!

Fy, orättvist, du som har längtat så...hoppas du kan följa med alla andra gånger som du inte jobbar iaf!
Skönt att du mår bättre nu, aldrig kul att vara sjuk :(

Ja du, mi vecka är fullspäckad...men det är bara roligt!
Ska du jobba helgen som kommer??
Kramar PiP

Ett ögonblick sa...

Hej!:)
Ja det är envisa förkylningar, både maken och jag går här och snorar och hostar. Vet inte, men det kanske blir segare med åren;) jobbigt är det i alla fall, halv maskin är det som gäller...
I lördags var hela familjen samlad och hjälptes åt i trädgården, det blev ett jätteröj och jag är bara så tacksam för all hjälp vi fick av ungdomarna. Igår hade jag ett spännande besök...av en hundkommunikatör. Vi har ju problem med våra vovvar, dom drar inte riktigt jämnt och det sista rådet jag fick av en psykolog håller på att stjälpa allt vad vårt hundliv heter. Detta kändes som en sista utväg...och råden vi fick, var precis de motsatta...vi får se tiden an ett tag och hålla tummar och tår.
Din äpplekaka ser jättegod ut, det är bland det bästa jag vet och under hösten brukar det bli åtskilliga...ända tills övriga familjen tröttnar;)

Ha en fin Dag och var rädd om Dig!
kram lisamaja

Viola sa...

Attan alltså, inget vidare med en elak förkylning, den där äpplekakan såg väldans spännande ut, tack för receptet, hoppas du mår bättre idag, kram

Lisa sa...

Hej min vän.. Men fy så trist att du känner dig lite sämre igen då. Men de går nog uppåt snart igen. Speciellt efter den goa kakan. Har skrivit av rec och ska pröva det vid tillfälle. Så ta de nu med ro och ha en skön vecka..

Kram Lisa

Jejje sa...

vilken underbar äppelkaka:)verkar så lätt att svänga ihop=passar mig jättebra:))hoppas du blir piggare snart.Jag känner mig rätt så bra,det var en envis förkylning/kramar från norr

Elzie sa...

Åh vad det såg gott ut. Måste baka en äppelkaka till helgen.
Hoppas det inte är "din" förkylning jag åkt på. Känner mig så frusen och konstig ikväll. Men jag har inte tid att bli sjuk nu, det är ju kurs i morron!!!
Satt och läste igenom din presentation av dig själv och såg att du släktforskar. Visst är det kul? Vi började ju förra året och jag har kommit en bit på väg. Men har fått hjälpa gubben också med rätt mycket. Nu har jag inte börjat än, men rätt vad det är (läs efter jul!) så sitter jag här framför datorn och glor på dessa evinnerliga husförhörssidor, haha.
Hoppas du mår lite bättre idag.
Kram Elzie

Bitte sa...

Tack för din fina hälsning hos mig! :-) Jag blev också lite full i skratt när jag fotade ripan, för på varenda bild såg det ut som att hon precis stack upp huvudet framför kameran med en mycket förvånad uppsyn :-).

Vilken smarrig äppelkaka, tack för att du delar med dig av receptet! Sesamfrön och koriander, det var oväntade ingredienser, men oj så spännande det låter! Jag måste nog prova någon dag framöver.

Vad tråkigt att du fortfarande är förkyld, det verkar vara en envis rackare... tråkigt om du missar hundkursen, men det bästa är nog om du håller dig lugn och kurerar dig tills du är pigg igen *kram*.

Ha en fortsatt fin vecka!

Många kramar
Bitte

Möllebacken sa...

♥ Allis!
Vilken otroligt fin kommentar du skrev hos mig, så är det nog. Faktum är att jag har starta en renodlad fotoblogg där jag lägger in de foton som är mer "konst" för mig men jag kommer att behålla Möllebacken-bloggen. Min nya blogg är denna: http://pellaphoto.blogspot.com/

Kram Vännen och hoppas att du mår bättre.
Pella

Lisa sa...

Hej igen hjärtat.. Önskar dig all bättring som finns och hopas du mår bättre. Tack för så fina ord, blev så hjärteglad. Du må tro att jag ät trött idag, kommer väl efter. Har sovit när jag kom hem från jobbet och nu ska jag sova igen,hahaa. Allt gott till dig...

Kram LIsa