27 juli 2009

Arbete


Kom nyss hem efter ett riktigt "slitpass" på 24 timmar.


Att man aldrig lär sig, det började ju lugnt igår eftermiddag (som de flesta helgpass gör) och då satte jag igång och skurade köket för tiden går ju så långsamt och det är ju så trist att "bara sitta och slöa" när, knappt, någon är hemma.... Men sedan blev det ju som det ofta blir där: plötsligt händer allt och har det väl kommit igång så är det ingen hejd på det. En efter en dräller de in under kvällen och det är kontroller och planeringar för kommande vecka och så är cirkusen igång. Blir det så som igår att någon har "klantat" till det och inte ska vara kvar så blir det en massa arbete runt omkring detta, som självklart tar tid ifrån övriga rutiner och samtal som ska göras. Klockan 00.00 inatt, vid vår normala "läggdags", så stängde jag in mig i vårt rum, ringde det obligatoriska samtalet till min man och satte mig och skrev hela överlämningen fram till klockan 01.30 - jo, tjena - jättekul.... och inte nog med det, sen kröp jag ner, la mig och läste - och när jag just skulle slumra in (fråga inte, vill inte veta vad klockan var) vad f*n kommer krypande upp bakom sängen då om inte en jättespindel!!!! Det är inte mkt som jag backar för men spindlar gillar jag INTE!! Kan ju bara säga att det tog en bra stund innan jag väl somnade sen för jag låg och förbannade mina kära kollegor som inte gjort det jag bad dem om sist när det var städning av vårt jourrum, städat noga under och runt sängen....


Klockan ringde 05.30 och jag tog mig faktiskt upp, duschade och fixade till mig, laddade ett stort glas snabbkaffe med mjölk och tog en (välförtjänt) cig då jag låste upp för att släppa ut alla och trodde att jag hade läget under kontroll när det blev nya "strul" och den j*la kaffemaskinen dessutom strejkade, lr ja, strejkade gjorde den ju inte - den ville bara bli rengjord och det fick den ju, men det var inte med på min morgonplanering och tog ju rätt lång tid eftersom det är, så där, 1½ år sen sist och det dessutom tog hundra år att hitta instruktionerna (vi skulle alltså gjort detta redan igårkväll men det missades ju då alltså..) och utan rengörning - inget morgonkaffe!! (utom för mig som kör mitt ständiga snabbkaffe som funkar i alla lägen!!)


Efter det tjafsiga morgonmötet som blev 30 minuter istället för 5 så började jag få en grym huvudvärk och efter diverse ideér från mina (morgonpigga) kollegor så kom jag på att: ingen kvällmat lr dricka igår efter middagen och bara (starkt)kaffe i 3½ timma på morgnen nog inte var en helt smart kosthållning så efter lite frukost och en massa vatten började det rätta till sig och jag kunde helt plötsligt tänka och komma ihåg saker igen.... så då var det lagom att börja ta tag i, och (försöka) reda ut allt som uppkommit under helgen/gårdagen/morgonen, informera övrig personal etc. etc. och rent allmänt försöka "återställa ordningen", ta tag i dagens uppgifter och bara lösa att det blivit helt fel i vikarieplaneringen så att det inte fanns någon som jobbade natt...


Klockan 13.30 kände jag att jag (verkligen!) hade fått nog, sa till mina kollegor att: ring mig om det är något som verkar för snurrigt och gick för dagen......och trots att det var lång tid kvar tills bussen gick hem så var det underbart att bara gå i regnet, titta på folk och i skyltfönster och veta att jag var ledig och ska så vara i några dagar...

Att man aldrig lär sig??

Fotot är från Kungsparken en solig sommardag (alltså inte igår ;))

Kram Allis


Inga kommentarer: